Tizenévesek & Technológia: A digitális tizenévesek nevelésének titka

“Fogalmam sincs, hogy mit csináljak.”

“Ez nem olyan, mint amikor én felnőttem.”

“Nem értem.”

“Nem tudom, hogy mit csinálnak és ez megrémítI!”

“Ez olyan módon része az életüknek, amit én sohasem fogok elfogadni, értékelni vagy megérteni!”

A fenti állítások – sok más hasonló állítással együtt – olyan szülőktől érkeztek, akik azzal küzdenek, hogyan kezeljék tizenéves gyerekük digitális viselkedését.

A közösségi média, chat felületek és online játékok elterjedésével sok szülő nem bír már lépést tartani, lemaradnak a tizenévesektől digitális területen.

Talán te is ismersz ilyen szülőt vagy te is magadra ismertél, amint aggódsz a saját gyermeked digitális térben való életétől?

Ha ez így van, akkor kérlek, olvass tovább!

Szeretnélek megszabadítani a tehetetlenség érzésétől ezzel a cikkel, és egyben fellelkesíteni arra, hogy örömmel neveld a tizenéves gyereked ebben a digitális korban is. Ilyen korú gyerekek szüleinek lenni tele van kihívásokkal, de nem lehetetlen küldetés. Szerintem te is csodálkozni fogsz magadon, hogy már most is mennyire fel vagy készülve!

A negatív torzítás

Ha még te is Walkman-nel és kazetták másolásával nőttél fel, akkor először is kezdjük azzal, hogy nekünk kell megértenünk, pontosan mi is történik ma, amikor egy teljesen más világkorszakban kell gyereket nevelni.

A gyerekeink életében állandóan változó és mindenhol jelen lévő digitális technológia és a közösségi média egyfajta nyugtalanságot hoz létre bennünk, szülőkben.

Ez természetes, hiszen mi nem így nőttünk fel, nem vagyunk digitális bennszülöttek.

Érdemes megvizsgálni, hogy mitől is van bennünk ez a bizonytalanság. Csak a technológiától tartunk, vagy más befolyásoló tényezőktől is?

Amikor mi felnőttünk, és átmentünk a serdülőkor különböző állomásain a szüleink is hajlamosak voltak az aggodalomra és félelemre? Úgy gondolták, hogy a világ veszélyesebb volt abban a korban amikor mi nőttünk fel, mint amikor ők?

Biztos lehetsz benne, hogy igen.

Szülőként aggódni, miközben a gyerekek átélik a serdülőkort: teljesen normális dolog – immár generációk óta. Olyan kultúrában élünk, amikor is számos dologgal kapcsolatban aggódhatunk a tizenéves gyerekekkel kapcsolatban. Hallhatjuk: „Tegyük meg a legtöbbet, amíg a gyerekek fiatalok, és bízzunk benne, hogy idősebb korukban elkerülik a kábítószer-függőséget, a nem kívánt terhességet, különböző bandákhoz verődést, a halálos autóbalesetet, vagy csupán azt, hogy elmeneküljenek otthonról és teljesen kizárjanak a világukból, amikor tizenévesek lesznek!” vagy hasonlókat…

A szülők mindig aggódnak, amikor gyerekeik belépnek a tizenéves korszakba – ez természetes, ez így van rendben. Tulajdonképpen jó felismerni, hogy meg kell változtatni a szülői hozzáállást ezekre a kritikus évekre.

Ugyanakkor a serdülőkortól való félelem nem az egyedüli, ami történik velünk.

Sok szülőnek fájdalmas és nehéz időszak a “kisbabájuk” felcseperedése.

Szülőként odaadjuk az egész szívünket és lelkünket gyerekeink nevelésére. Van-e más olyan terület az életben, ami iránt ennyire odaadóak lennénk, mint az utódunk nevelése?

Szóval itt vagyunk, minden erőnkkel szeretjük a gyerekünket és akkor megtörténik a serdülőkor. Elkezdenek megváltozni. Eltávolodnak tőlünk. Úgy tűnik, hogy egyre kevésbé van szükségük ránk. Elkezdenek másokat többre tartani, mint minket és olyan dolgokat választanak, amiket mi nem szeretnénk, hogy válasszanak. Elkezdjük érezni fájdalmát annak, hogy el kell hagynunk azt a szerepet, amit annyira szerettünk.

A serdülőkor természetes folyamat, ami szorongást válthat ki a szülőkben, miközben a gyerekek elkezdenek függetlenné válni és eltávolodni tőlünk. Bánat érzése lesz úrrá rajtunk, ahogy egy életszakasz elmúlik és bizonytalanság kezd elhatalmasodni rajtunk az előttünk álló évek miatt. A szülők kezdik elveszíteni a kontrollt és kevésbé tudnak gondoskodni vagy megvédeni a gyereküket.

Ezek az érzések teljesen normálisak és várhatóak.  Az évek során a szülők számára elkerülhetetlen a leválasztás és veszteség érzése. Ezek az érzések valódiak, nem kell elrejteni őket.

Képzeljünk egy el helyzetet, ahol a szülők aggódnak a tizenévesük előtt álló veszélyek miatt, illetve tapasztalják a serdülőkorban bekövetkező szétválasztás miatti szorongást. Most ehhez adjuk hozzá egy olyan gyorsan fejlődő és zavaró technológiát, amely teljesen idegen és különbözik attól, amivel a szülők felnőttek, ugyanakkor teljesen beszippantja a tizenéveseket, és a mindennapi életük domináns részévé válik.

A szülőkkel vajon mi történik?

Növekszik a félelmük és a szorongásuk.

Ahogyan egyre jobban nő a tizenévesek involváltsága a digitális technológiával és a közösségi médiával, úgy erősödnek a szülőkben a meglévő gyerekneveléssel kapcsolatos aggályok. A digitális technológia a félelem és a szeparáció minden érzését érinti erősíti. Ezek az érzések formálják sok szülő megközelítését a digitális szülőséggel kapcsolatban.

A technológia egyfajta villámhárítóként működik.

A telefonok és számítógépek kézzelfogható, fizikai tárgyak, amelyek tökéletesen alkalmasak a félelem és a zavartság kivetítésére. A szorongás tökéletes igazolásaként szolgálnak azok a történetek, ahol azt halljuk, hogy deviáns felnőttek vadásznak le gyerekeket a közösségi médián keresztül, vagy tizenéveseket aláznak meg üzenetkezelő appok és vírusfotók segítségével.

Szülőnek lenni annyi, hogy próbáljuk egyensúlyban tartani a félelmeinket, ugyanakkor hagyjuk a tizenéveseket, hogy próbálgassák a szárnyaikat. A félelem a gyerek nevelés természetes és hasznos része.

A félelem nem hasznos, ha negatív következményei vannak. A félelem inkább gátol, mintsem segít, ha negatív elfogultság irányba mozdítja a nevelést.

A negatív irányba elmozdulás akkor jelentkezik, ha bármilyen helyzetben a lehető legrosszabb végkimenetelt várjuk. Amikor a helyzetet inkább problémaként, mintsem lehetőségként vizsgáljuk, vagy a legrosszabb és nem a legjobb végkifejlet alapján reagálunk elsőre.

Amikor a digitális tizenéveseket kell nevelni, az a negatív elmozdulás onnan indul ki, hogy a szülők félelemmel és tehetetlenséggel állnak a tizenévesekhez és a technológiához.

Sok olyan szülő, akikkel kapcsolatba kerülök, aggódik és tehetetlennek érzi magát a tizenévesek digitális világával kapcsolatban. Sok esetben ez a félelem és a tehetetlenség teljesen aránytalan a tényleges probléma nagyságával. A kockázatok nem olyan nagyok, és a megoldások sem olyan bonyolultak, mint elsőre tűnik. A helyzetet negatív elfogultság torzítja.

Mit csináljuk ebben az aggodalommal teli és tehetetlen helyzetben?

Először is ellenőrizzük a negatív elfogultságot, ezután koncentráljunk az igazi problémára, a tizenéves viselkedésére.

A viselkedési probléma nem technológiai jellegű

A modern szülői nevelésben elterjedt negatív elfogultság azt eredményezi, hogy a szülők a technológiára és annak „gonoszságára” összpontosítanak. Keresik annak a módját, hogy megszüntessék, vagy technológiai megoldást találjanak, pl. szűrőt vagy kémprogramot.

Ez a szorongás a digitális technológia sajátos veszélyeivel szemben, illetve azzal a paradoxon meggyőződéssel, hogy csak több technológia képes kezelni a veszélyt, a szülők elszalasztják annak a lehetőséget, hogy az élet minden területén szülők lehessenek.

Ha úgy gondolod, hogy a tizenévesekkel kapcsolatos digitális probléma legfőképpen technológiai jellegű, akkor nem veszed észre a lényeget. A technológia nem erőltet rá semmit a tizenévesekre. A tinédzserek felelősek a saját viselkedésükért.

Felvértezni a tizenéveseket arra, hogy kezeljék az online világukat és felelősségteljesen bánjanak a digitális technológiával elsősorban viselkedési, és nem pedig technológiai jellegű probléma.

A technológia csak egy újabb felület az emberek számára, hogy jól vagy rosszul viselkedjenek. Ezek a veszélyek és kockázatok már generációk óta jelen vannak.

A technológia használatához és az online biztonsághoz szükséges a kritikus gondolkodás és a megfelelő viselkedés. A technológiával való visszaélés nem a megfelelő hozzáállás. Nagyon leegyszerűsítve megtanítani a gyerekeket az online térben való életre hasonló, mint megtanítani arra, hogyan gondolkozzon és viselkedjen az élet többi területén.

A mi generációnk (X generáció) nagy kihívása sokunknak az, hogy ne csak a technológia keretein belül szemléljük ezeket a problémákat, hanem magában az egész élettérben is.

A digitális forradalom alapvetően megváltoztatta a világot, ugyanúgy, mint a nyomtatott sajtó és a gőzgép. A digitális technológia az élet velejárója és egyre nagyobb lesz a súlya mindennapokban. A szülők felelőssége, hogy úgy neveljék a gyereküket, hogy konstruktívan tudjanak hozzájárulni  a társadalomhoz. Ez azt jelenti, hogy meg kell tanítani a fiataloknak, hogyan bánjanak felelősségteljesen és bölcsen telefonjaikkal és számítógépeikkel, ugyanúgy, ahogy megtanítjuk őket arra, hogyan közlekedjenek a forgalomban, a mély vízben vagy a nagymamájuk látogatása során.

Miután a szülők nem a technológiára, mint probléma forrására összpontosítanak, és elhagyják a vele járó negatív elfogultságot, rájönnek, hogy a tinédzserek digitális viselkedési problémáit ugyanúgy kell kezelni, mint az egyéb szülői kihívásokat.

Nincs semmilyen új titkos fegyver, amit ismerni kell. A digitális szülői nevelés ugyanazokat a régi sémák köré épül, mint korábban is; értékek hordozása, oktatási készségek, határok meghatározása, bizalom megteremtése és kiépítése, illetve felelős életre nevelés.

Amikor a szülők megértik ezt az egyszerű, de igaz tényt, a bölcs és értelmes digitális gyerekek nevelése is könnyebbé válik.

A titok amögött, hogy olyan gyerekeket neveljünk, akik felelősségteljesen és értelmesen használják a technológiát, az, hogy felelősségteljes és értelmes gyerekeket neveljünk!

Ez minden mögött a kulcs.

Ha a gyerekeknek jó a hozzáállása, értelmesek és felelősek az élet más területein, valószínűleg ugyanígy fognak viselkedni az online világban is.

Ha a te tizenévesed nem viselkedik felelősségteljesen és nem tartja tiszteletben magát és másokat az online közegben, akkor valószínűleg az élet egyéb területein is hasonlóan viselkedik.

Tehát, amennyiben a probléma viselkedéshez köthető, akkor a szülők mit tehetnek annak érdekében, hogy a tizenéves biztonságosan és felelősségteljesen viszonyuljon a technológiához?

Nem szeretném túlságosan leegyszerűsíteni, de meghatároztam 5 fő területet, amelyek elengedhetetlenek a felelős tizenévesek felneveléséhez és közvetlenül fel lehet használni az online térben való viselkedéshez. A lista akár lehetne hosszabb is, de remélhetőleg ezek a példák el fognak gondolkodtatni, és elegendő bepillantást nyújtanak ahhoz, hogy ezeket elkezdjétek alkalmazni az élet egyéb területeire is.

Határok felállítása

Ugyanúgy, ahogyan az élet minden más területén, a tinédzsereknek határokra van szükségük, amelyek segítenek nekik fejleszteni önmagukat a világban. A korosztálynak megfelelő határok, amelyek az évek előrehaladtával változnak, ugyanúgy működnek a technológiával, mint az élet más területeivel; biztonság, használt nyelvezet, esti kimaradások, egészséges táplálkozás, szexuális élet stb.

Állítsd fel a tizenévesek határait közösen velük.

Beszélgessetek velük arról, hogy mikor, hol, milyen gyakran és mit tehetnek és mit nem tehetnek az online térben. Határozzuk meg egyértelműen, hogy mikor kell kikapcsolni a telefonokat és a táblagépeket, korlátozzuk a játékidőt, és határozzuk meg mennyi időt tölthetnek a közösségi hálón.

A gyerekek életkorának a növekedésével módosítani és bővíteni kell a határokat.

Kezd el, amikor még kisgyerekek. Az első digitális határok felállítása sokkal nehezebben megy egy 17 évesnél, mint egy 10 évesnél.

Sokan azok közül, akik felveszik velem a kapcsolatot, hogy a tizenévesük korlát nélkül használja a digitális technológiát, olyan 16, 17 vagy 18 éves tizenévesek szülei, akik korábban nagyon kevés képernyőidő korlátot szabtak és most próbálják felállítani a határokat. Nem könnyű feladat!

Nagyon fontos a határok felállítása a gyerekek fiatal korában, így egészséges szokásokat alakítanak majd ki.

Mint bármilyen más határnál, amikor a tizenévesek átlépik, következményekkel kell számolniuk, amelyek a hatással lesznek rájuk. Figyeljünk arra, hogy ne vigyük túlzásba a következményeket, ne váljanak kizárólag büntetéssé.

Az online világ számos tinédzsernek a közösségi tér szerves része. A digitális világból való kizárás sokszor egyet jelent a társaságból való kizárással. Sok tizenéves számára ez túl nagy ár lehet. Ezeket a következményeket mindig figyelembe kell venni.

Tanítsd meg önkontrollt gyakorolni

A digitális technológiához köthető kockázatok egyike az impulzív viselkedés következményei. Az impulzívan cselekvő tizenéves agy hajlamos arra, hogy olyan dolgokat osszon meg üzenetben vagy a közösségi hálón, amit később megbán.

Ugyanezek az agyak hasonlóan impulzívak szexuálisan fűtött találkozásoknál, amikor autót vezetnek a barátaikkal, vagy a kábítószerekkel és az alkohollal való kísérletezésben is.

Megtanítani a tinédzsereket az azonnali, spontán vágyaik irányítására is a nevelés része. Ez nem technológiai hanem nevelési kérdés.

Amikor a tinédzserekkel arról beszélgetnek, hogyan kell a pillanat hevében döntéseket hozniuk legyen az online világ vagy a való élet, a szülőknek irányítóként kell fellépniük.

Megtanítani a tizenéveseket arra, hogy először gondolkodjanak és csak utána cselekedjenek nem könnyű. Ez őszinte beszélgetéseket, irányított mentorálást és többszöri emlékeztetést igényel.

Az egyik leghatékonyabb módja annak, hogy a tizenévesek elkerüljék az impulzív döntéseket, az hogy megtanulják, hogyan kerüljék el az ilyen helyzeteket. A digitális térben ez azt jelenti, hogy figyeljünk arra, hogy a gyerekek mikor és milyen alkalmazásokhoz és platformokhoz férnek hozzá, melyek azok, amelyek kockázatosak.

Azok számára, akik naponta használják a digitális technológiát, az azonnali pozitív visszajelzés kezelése egyre nagyobb kihívást jelent.

A digitális világban a szülőknek jó példával kell előjárniuk. Azoknak a szülőknek, akik a beszélgetések során olvassák és válaszolnak az üzenetekre, telefonhívásokat bonyolítanak az étkezőasztalnál, megnézik a Facebook-t és az e-maileket még azelőtt, hogy kikelnének az ágyból, az ágyba is telefonnal a kezükben fekszenek le, és autó vezetés közben sem teszik le, elég nehéz lesz megtanítani a tizenévesüket arra, hogy kontrollálják magukat.

Ha azt szeretnénk, hogy a tizenévesek kétszer gondolják meg mielőtt elküldenek vagy kitesznek magukról egy képet, mi is gyakoroljunk önuralmat, amikor saját magunk mozgunk a digitális térben

Beszélni kell a felelősségteljes döntések meghozataláról az élet minden területén, az online kommunikáció pedig csak az egyik.

Hozzuk létre az összetartozás érzését

Azon tizenévesek, akik erősen kötődnek a családjukhoz, sokkal kevésbé valószínű, hogy az életben romboló magatartást tanúsítanak.

Amikor a gyerekek tisztában vannak azzal, hogy honnan jönnek, kikhez tartoznak, milyen értékek mellett állnak ki, sokkal kevésbé veszélyeztetettek. Az erős identitással rendelkező tinédzserek sokkal rugalmasabban tudnak ellenállni a nyomásoknak.

Amikor a gyerekek úgy érzik, hogy tartoznak valahová, akkor elfogadják a csoport értékrendjét és tükrözik a csoport magatartását. Ha azt szeretnénk, hogy a tizenéves ugyanazokat az értékeket képviselje, és ugyanazokat a viselkedési szokásokat kövesse, mint mi, akkor törekedjünk arra, hogy olyan otthont hozzunk létre, ahová tartozhatnak és fontosnak érzik magukat.

Értékeket úgy tudunk átadni a gyerekeknek, hogy időt töltünk velük közösen, az értékeket megéljük és ezeknek a fontosságát hangsúlyozzuk.

Ha azon aggódsz, hogy a tizenéves nem tartja tiszteletben magát és másokat az interneten, akkor tanítsd meg neki, hogy tartsa magát és másokat tiszteletben az élet minden területén, beleértve a családtagokat is. Ha aggódsz, hogy a lányod káros képet fest önmagáról a világhálón, akkor összpontosíts arra, hogy a saját értékeit megerősítsd te és a család is a szavakkal és azokkal a történetekkel, amelyeket nap mint nap kimondasz.

Ahhoz, hogy a biztonságos online jelenlétet elősegítsük a következőt offline tevékenységeket javasoljuk:

  • Figyelj arra, hogy az otthonotokban mindenki tisztelettel viszonyuljon másokhoz!
  • Mondd és mutasd meg rendszeresen a tizenévesednek, hogy szereted és értékeled!
  • Töltsetek minden héten időt egymással és érezzétek jól magatokat!
  • Étkezzetek közösen együtt amilyen gyakran csak tudtok (telefon és TV készülék nélkül)!
  • Mesélj történeteket a gyerekeidnek arról, hogy mi az, ami igazán fontos az életben!
  • Fogadd el a tizenévesed érdeklődési körét, mint a család érdeklődési körét!

 

Amikor a tinédzserek erősen kötődnek a családhoz, akkor egészséges az önbecsülésük, kiállnak a maguk igazáért, és meg tudják különböztetni a jót a rossztól. Ezek a tulajdonságok elősegítik az érett online viselkedést.

Tedd határozottá

A tizenéveseket abban segíteni, hogy az interneten értelmes és biztonságos döntéseket hozzanak, ugyanaz, mintha ugyanezt a való életben tennénk.

A tinédzsereknek képesnek kell lenniük arra, hogy világosan kifejezzék mi az, ami a számukra elfogadott vagy nem elfogadott egy adott helyzetben. Az elutasítás és ellenállni a csoport nyomásnak fontos az élet minden területén – ideértve az internetet is.

Ahogy a gyerekek felnőnek, a szülőknek segíteniük kell abban, hogy a gyerekek megtanulják, hogyan fejezzék ki egyértelműen azt, hogy mit szeretnének és nem szeretnének csinálni. Fontos, hogy a tizenéves megtanulja, hogy a passzívnak lenni és hagyni, hogy a dolgok csak megtörténjenek nem minden helyzetben jó. Fontos, hogy a fiatalok ki tudjanak állni saját magukért anélkül, hogy agresszívek vagy udvariatlanok legyenek.

Azok a készségek, amivel tudunk nemet mondani, határozottan vissza tudunk utasítani valakit anélkül, hogy udvariatlanok lennénk, vagy otthagyni egy olyan szituációt, amelynek nem szeretnének a részesei lenni, vagy más véleményt határozottan kifejezni: mind fontosak.

Azok a tizenévesek, akik magabiztosan kiállnak a való életben, ugyanígy fognak viselkedni az online térben is.

Általában ugyanazokat zaklatnak online, akiket offline is zaklatnak. Azok a tizenévesek, akik nyomást gyakorolnak egymásra online, valószínűleg ugyanazok, akik nyomást gyakorolnak a másikra a való életben is.

A tinédzsert meg kell tanítani arra, hogy világosan és magabiztosan fejezze ki magát, legyen erős öntudata. Ezek a tulajdonságok mind segítik a jó döntések meghozatalában az élet minden területén, többek között az interneten is.

Foglalkozz a tinédzserekkel és technológiájukkal

A legvégére hagytam a legnyilvánvalóbbat. Ha nagyobb önbizalommal szeretnéd nevelni a gyerekeidet az online térben való mozgásra, akkor használjátok a digitális világot közösen és beszéljétek át velük.

Mobilalkalmazások, a közösségi média felületek és az üzenetküldési appok kezelése nem lehetetlen küldetés a felnőttek számára. Valójában annyira egyszerűek, hogy egy 13 éves is el tudja sajátítani a használatukat. Ha megpróbálod, akkor valószínűleg a legtöbbet akár egyedül is tudod majd használni.

A legjobb viszont, ha nem egyedül, hanem a tizenéves gyerekeddel közösen tanuljátok a digitális technológia használatát. Kérd meg őket, hogy mutassák meg, hogyan működnek bizonyos appok. A tizenévesek általában szeretik bevezetni az idősebbeket a digitális technológiába. Kicsit játszál is erre rá és meglátod, a tizenéves gyereked majd mindent el akar mondani neked.

Beszélj velük a biztonsági beállításokról, mit és kivel tudnak megosztani, milyen kockázatok vannak az egyes alkalmazások használatával kapcsolatban. Ilyenkor ezeket természetes közegben meg tudjátok beszélni.

Tölts le egy appot, amit a gyereked is használ, és jelentkezz be. Ne azért, hogy kémkedjen a tizenéves gyereked után, hanem azért, hogy lássad hogyan működik. Próbálgasd a funkciókat és fedezd fel, mi teszi ezt vonzóvá. Ha helyénvalónak találod, kövesd online a tizenéves gyereked tevékenységét, de ne posztoljon semmit a tizenévesek oldalán, csak néha pillantson rá, hogy lássa, hogy mi történik.

Csináljatok közös játék estéket, amikor számítógépes játékokat használtok közösen. Vedd rá a tizenévest, hogy mutassa meg hogyan működik az online játék. Így jobban érthetővé válik, hogy kivel játszanak online és hogyan kommunikálnak. Ismerd meg a konzolok működését. Tanuld meg hogyan kell beállítani időzítőt, hogyan kell letiltani az internetkapcsolatot, korlátozni a játékvásárlást, … stb.

A legjobb a technológiában, hogy te is használhatod! Szülőként ugyanúgy megtanulhatod, hogy mi tesz jót és mi ártalmas.

A lényeg, hogy ne érezd magad tehetetlennek a tinédzser technológiai használatával kapcsolatban. Vegyél részt, ismerd meg, és ami a legfontosabb, hogy beszélj velük arról, hogy mit csinálnak online.

A titkot megfejtettük

Ennyi a titok, elég egyszerű; ne hagyd, hogy a technológia iránti negatív elfogultság miatt tehetetlennek vagy túlságosan aggódónak érezd magad, ne a technológiára koncentrálj, hanem összpontosíts az értelmes és felelős tinédzserek nevelésére az élet minden területén, beleértve a digitális teret is.

Természetesen az értelmes és felelős tizenévesek nevelése nem mindig olyan egyszerű, de ez egy olyan kihívás, amivel már tisztában vagy.

Ezzel a bejegyzéssel is inkább arra szerettem volna rávilágítani, hogy a kihívás nagysága csökkenthető.

A cikk fordítása Kunos Péter munkája.

Forrás: understandingteenagers

Szólj hozzá!