7 OLYAN TITOK, AMIVEL MOTIVÁLHATOD A TIZENÉVES GYEREKEDET

Nem véletlenül tekintenek a mai tipikus tizenévesre úgy, mint egy lusta alakra, aki csak aludni szeretnének vagy számítógépes játékokat játszani, szörfözgetni a neten és a lógni a barátaival. Ez a nézet azért él, mert az egész világon a szülõk sokszor csak ezt látják, amikor a tizenévesükre néznek.

A lusta tinédzser képe annyira általánossá vált, hogy sokan úgy gondolják, hogy a lustaság és motiválatlanság a serdülőkor természetes következménye. Ez a fajta gondolkodás érthető, ugyanakkor téves.

Egyszer réges-régen a tizenévesek a társadalom legszorgalmasabb tagjai voltak. Még a bevásárlóközpontok, számítógépes játékok és középiskolák ideje előtt a tizenévesektől elvárták, hogy közösen és keményen együtt dolgozzanak a felnőttekkel.

Sok tinédzser jól reagált erre a kihívásra, keményen és motiváltan dolgozott. Azért tették ezt, mert annak, amit csináltak, volt értelme, és ez megegyezett azzal a belső motivációjukkal, hogy felnőttként kezeljék őket.

A tinédzserek kitanulták a különböző szakmákat, segítettek a ház körüli munkákban, megtanultak főzni, háztartást vezetni, és arra törekedtek, hogy elismerjék őket a felnőttek. Megértették, hogy a kapott feladatok miért fontosak és ezek hogyan fogják felkészíteni őket a jövőre. A munkák igazi feladatok voltak, amelyeket el kellett végezni, ezekből megértették a jelentőségüket és értéküket.

Most talán azt mondod, hogy sok minden megváltozott azóta, és igazad van, sok minden megváltozott. Ugyanakkor a változások ellenére a tizenévesek nagyon is hasonlóak. Leginkább a minket körülvevő világ és az elvárások változtak.

Nagyon kevés a teljesen motiválatlan tinédzser. Sokszor az a fajta motiváció hiányzik, hogy lényegtelen, nem fontos dolgokkal kell foglalkozni, vagy olyan kéréssel találkoznak, ami nem rájuk vonatkozik.

A fentiek tükrében íme az én 7 titkom arra, hogyan motiváljunk tizenéveseket.

  1. ÉN MIT KAPOK CSERÉBE?

Ez a legfontosabb motivációs titok!

Ha a kamaszod nem érti, hogy a kapott feladattal mi a cél, vagy ez hogyan érinti őket, akkor nem tudják lelkesen elvégezni a feladatot.

A tizenévesek vágynak arra, hogy fontosak legyenek. Meg akarják mutatni maguknak és a világnak is, hogy számítanak és képesek változást létrehozni. Sokszor a tizenévesek falakba ütköznek, amikor ezek a vágyak nem teljesülnek.

Ha egy tinédzser megérti a feladat értelmét, akkor könnyebb lesz őt motiválni is. Ugyanakkor fel kell hívjam a szülők figyelmét arra, hogy a tizenéveseknél nem prioritás a “A szülők életének megkönnyítése”.

Ha a tizenéves tiszta ruhát akar viselni, akkor ösztönözve lesz a mosásban. Ha a tizenéves enni szeretne, akkor motiválva lesz abban, hogy segítsen a konyhában. Néhány feladatnak viszont nem egyértelmű a következménye. Személy szerint tizenévesként nem igazán értettem, hogy a szőnyeg tisztítása hogyan változtatja meg az életet, szóval ez talán nem volt a legjobb feladat számomra. Nem vettem észre, amikor a szemét túlcsordult. A tizenéveseknek adjál olyan házimunkát, aminek látják az értelmét.

A másik, a tizenéves számára nem releváns feladat a házi feladat. Sok serdülőkorú nem látja értelmét az algebra vagy az ókori történelemről szóló házi feladatoknak, ezeknek a gyakorlati hasznának az elmagyarázása is néha hiábavaló próbálkozás.

Josh Shipp ifjúsági szakértő a következő állítással segít megérteni a tizenévesek gondolkodását:

“Meg kell tenned, amit kell tenned, ahhoz, hogy meg tudd csinálni, amit meg szeretnél csinálni.”

Ez egy hasznos gondolat, ami igaz az élet számos területére. Néha csak azért dolgozunk valamiért, mert azt a munkát el kell végezni. A tizenéveseknek segítsünk meglátni, azt hogy a látszólag értelmetlen feladatok egy nagyobb célt szolgálnak.

Egy tizenévesnek a házi feladatok elvégzése szükséges ahhoz, hogy bekerülhessen az egyetemre, vagy ahhoz, hogy egyszer majd az övék lehessen az álom-munkahely. Szükséges lehet, hogy részmunkaidős állást vállaljanak ahhoz, hogy pénzt keressenek szórakozásra, autó vagy kütyü vásárlására.

Ez az alapigazság szintén vonatkozik azokra a házimunkákra is, amelyeket a tizenéves nem tart fontosnak. Ha sikerül összekötnie a házimunkát a olyan kiváltságokkal, mint a számítógép, autó, tévé stb. használatával, akkor a tizenéves megtanulja, hogy néha olyan dolgokat is el kell végeznünk, amelyekhez nincsen kedvünk csinálni annak érdekében, hogy élvezhessék azokat a dolgokat, amelyeket szeretnének.

  1. ENGEDD, HOGY ELMONDJÁK A VÉLEMÉNYÜKET

Ha a tizenévesek csak annyit éreznek, hogy nekik kell alkalmazkodniuk a te napirendedhez és hozzád, akkor nem igazán lesznek motiváltak.

Amikor a szülők meghatározzák a miértet: „Mert azt mondtam”, akkor ezzel demotiváló környezetet teremtenek. A tizenévesek arra törekednek, hogy a szülőktől független személyekké váljanak. Még csodálkozunk azon, hogy demotiváló az a kérés, hogy alkalmazkodjanak a szülők napirendjéhez?

Kérd ki a tizenévesed tanácsát a feladatokkal kapcsolatban. Amennyiben beleszólást engedünk a feladatokba, akkor sokkal motiváltabban tudják végrehajtani ezeket.

  • Beszéld meg velük, hogy milyen házimunkát szeretnének elvégezni.
  • Állapodjatok meg egy végső határidőben, de hagyd, hogy szabadon meg tudja választani, hogy mikor és hogyan hajtja végre a feladatot.
  • Beszéld meg velük, hogy mit tartanak elfogadható elvárásnak, majd oszd meg velük a te elvárásaid. Próbáljatok olyan kompromisszumot találni, ami megfelel mindkettőtöknek.
  • Legyen az egész felelősség a tizenévesé. Például, ha hetente egyszer kell ételt készíteniük, hagyd, hogy összeállítsák az egész menüsort, és gondoskodjanak a bevásárlásról is. Amennyiben a fürdőszobák tisztítása a feladata, hagyd, hogy a dekorációt is megcsinálják.

  1. HAGYD, HOGY TANULJANAK A HIBÁIKBÓL

Amikor a szülők folyamatosan közbelépnek, hogy megmentsék a tizenévest a kudarctól, akkor igazából gátolják abban, hogy felnőjenek. Egy szülő sem szeretné látni, ahogy gyermekeik kudarcot vallanak, de sokszor a kudarcok által fejlődnek.

A feladat jelentőségét a következmények és a kockázatok határozzák meg. Amikor a szülők nem engedik a tizenévest, hogy megtapasztalja a kudarcot és a következményeit, akkor a tizenéves kevésbé tudja felmérni a feladat jelentőségét és kevésbé lesz motivált a következő alkalommal.

Ha a tizenéves felelõs minden héten a szemét kirakásáért, viszont nem végzi el a feladatot, akkor az ő felelősségük a rá következő héten keletkező hulladék és a túlcsorduló szemetesek kezelése. Többet fognak ebből az esetből tanulni, mintha a szülő nyaggatná őket este 11-kor előző nap, vagy ha megcsinálná helyettük.

Hasonlóképpen, ha tizenéves úgy dönt, hogy nem készül fel a vizsgára, és kudarcot vall, akkor legközelebb jobban motiválva lesz. A szülők segíthetnek azzal, hogy kérdéseket tesznek fel és nem kiselőadásokat tartanak. Beszéld meg a tizenéveseiddel hogy érzik magukat, mit tennének legközelebb másképpen és kérdezd meg, hogy tudsz-e valamiben segíteni nekik.

(Ha a tizenéves nem készül fel és sikerül a vizsgája, akkor nincsen probléma – kivéve persze a szülők által érzékelt igazságtalanság érzését.)

  1. SEGÍTS NEKIK, HOGY EMLÉKEZZENEK

Sokszor nem az a probléma, hogy a tizenévesek nem azért nem tesznek meg dolgokat, mert nem motiváltak, hanem azért, mert egyszerűen elfelejtik azokat. A valóság az, hogy a serdülők – különösen a fiatalabbak – sokszor elfelejtenek dolgokat, mert az agyuk még fejlődésben van.

A körülöttük zajló eseményeknek köszönhetően a kamaszok figyelme könnyen elkalandozik és megfeledkeznek különböző dolgokról. Segítségre van szükségük ahhoz, hogy emlékezzenek arra, mit ígértek meg és összeszedettebbek legyenek.

Fontos megjegyezni, hogy a szülőktől érkező állandó megjegyzések vagy nyaggatások nem jelentenek megoldást. Ha nyaggatod a tizenévesedet, akkor azt saját magad miatt teszed legtöbbször azért, hogy elégedett legyél. Ez nem motiválja a tizenévest, inkább pont az ellenkezőjét éred el vele.

Összeszedettségre nevelni a tizenéveseket a szülői feladat része. Dolgozz együtt a tizenévessel olyan megoldásokon, amelyek könnyebbé teszik az emlékezést, de nem kell, hogy jelen legyél.

  • Használj vizuális segédeszközöket, például táblázatokat, színkóddal ellátott listákat vagy ütemterveket, és helyezd ezeket jól látható helyre.
  • Segíts a tizenéveseknek olyan napi rutinok létrehozásában, amelyek segítenek nekik.
  • Hagyj néhány utalást a lakásban az elvégzendő feladatokról.
  • Kérd meg őket, hogy használjanak alkalmazást vagy programot a számítógépükön, telefonjukon vagy iPodjukon, amelyek segítenek az emlékezésben.

  1. TEDD MEGVALÓSÍTHATÓVÁ

Időnként a feladat nagysága okozza a problémát a tizenéves számára. Nem arról van szó, hogy nem szeretnék megcsinálni, inkább arról, hogy nem tudják hogyan kezdjenek hozzá, mert nagyon nehéznek tűnik.

Ha a kamasz számára nehéz a feladatot elkezdeni, sokszor hasznos, ha leültök vele közösen és átbeszélitek. Tudják hogyan kezdjenek hozzá? Úgy érzik, hogy soha nem lesznek képesek befejezni, így inkább el sem kezdik? Lehet, hogy félnek a kudarcról?

Lehet, hogy a tizenévesednek csak arra van szüksége, hogy átgondolják a munka folyamatát.

Oszd fel az egész feladatot kisebb, könnyebben megvalósítható és rövidebb határidejű részfeladatokra. A tinik sokszor kihívásokkal küzdenek a hosszú távú tervezéssel, viszont jól reagálnak a rögtön elvégzendő feladatokra. Azáltal, hogy sok apró lépésre bontod az elvégzendő feladatot, nagyban megkönnyíted a munkájukat.

Néha segít, ha megkéred a tizenévesedet, hogy gondolják át milyen kis jutalmakat kaphatnak minden egyes részfeladat után.

Ezt a módszer lehet alkalmazni iskolai projektekhez, sport- vagy művészeti célokhoz, házimunkához, kapcsolatok megerősítéséhez, jövőbeli karrierhez vagy akár az saját lábra álláshoz is.

  1. NYÚJTS MOTIVÁLÓ AJÁNDÉKOKAT

Ez az 1. pont “Én mit kapok cserébe?” konkrétabb példája, de érdemes vele külön is foglalkozni.

Mint korábban említettük, nem minden feladatnak van egy nyilvánvaló következménye, amelyet motivációként lehet felhasználni. Néhány iskolai feladatot egyszerűen csak el kell végezni, és úgy tűnik, hogy egyes házimunkáknak sincsen közvetlen pozitív hatása.

Még ennél is fontosabb, hogy egyes feladatok nem kapcsolhatók össze a végeredménnyel olyan módon, hogy a tizenéves motiválva legyen. Azok a kamaszok, akik önbizalomhiánnyal küzdenek vagy nem tehetségesek valamiben, sokszor nehéz motiválni az iskolában. Hasonlóképpen, egy nem túlságosan sportos tizenévest nehéz ösztönözni a testmozgásban való részvételre.

Ilyen esetekben egy kiegészítő ajándék tudja növelni a motivációt. Az erőfeszítésért, a fejlődésért vagy a részvételért kapott jutalom megerősítik azt, hogy érdemes próbálkozni, ahelyett, hogy a feladást vagy lemondást motiválnánk.

Nagy segítséget jelent, ha megismerjük a tizenévesünk szeretet nyelvét. Megfelelően reagál-e tizenévesed a bátorító szavakra, ajándékokra, minőségi időre, fizikai érintésre vagy valamilyen egyéb megerősítésre? Jelentősen növelhetjük a motivációjukat és reakcióképességüket, ha tudjuk, hogy milyen típusú ösztönzőkre reagál a tizenéves a legjobban.

  1. LEGYEN SZÓRAKOZTATÓ

Ez a pont minden korosztályra vonatkozik, nem csak a kamaszokra. A legtöbb ember motiváltabb, ha szórakoztató tevékenységben kell részt vennie, mint ha unalmasban.

A szórakozás kulcsszerepet játszik abban, hogy a tizenévesek aktívak és motiváltak legyenek a közösségi tevékenységekben. Ha azt szeretnéd, hogy a tizenévesed kimozduljon, legyen aktív és szerezzen új barátokat, akkor fedezd fel vele, milyen tevékenységeket szeretne csinálni és ösztönözd őt erre. Ne feledd, elképzelhető, hogy egy tini számára mást jelent az élvezetes tevékenység, mint számodra. Mindenképpen érdeklődj és értékeld azokat a dolgokat, amit a tizenéves érdekesnek és szórakoztatónak tart.

A kamaszok – különösen a fiúk – szívesen versenyeznek mindennel. Nem számít, mennyire szolgai a feladat, bármit lehet szenvedélyesen tenni, ha megvan a megfelelő versenyszellem. A verseny nem mindig azt jelenti, hogy valaki mást kell legyőzni, néha a fiatalok a korábbi teljesítményüket szeretnék túlszárnyalni.

Ha a tizenéves tanulhat valamit azáltal, hogy játszik, filmet néz, vagy utánanéz valaminek az interneten, akkor ösztönözd őket erre. A technológia használata bármely feladat elvégzésére még vonzóbb lehetőséget teremt.

A cikk fordítása Kunos Péter munkája.

Forrás: understandingteenagers

Szólj hozzá!